یک عضو کمیسیون صنایع و معادن گفت: روح قانون مرتبط با واردات خودرو برای تنظیم بازار پاسخگویی به نیاز جامعه، ارتقای تولید داخل، ایجاد رقابت، کاهش قیمت و افزایش کیفیت بوده است؛ اگر قرار است در آیین نامه واردات خودرو این موارد رعایت نشود، بهتر است اساساً آیین نامه‌ای برای واردات خودرو نداشته باشیم.

لطف الله سیاه

به گزارش همشهری آنلاین، لطف الله سیاه کلی در حاشیه جلسه امروز چهارشنبه مجلس شورای اسلامی در جمع خبرنگاران با اشاره به برخی جزئیات آیین نامه واردات خودرو که از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت(صمت) صادر شده است، گفت: آیین نامه بالاخره با تمام فراز و فرودهایش به تصویب رسیده است اما متاسفانه با وجود اینکه در مجلس پیگیری‌های زیادی انجام دادیم تا در تدوین آن با مجلس همکاری داشته باشند، اما این اتفاق صورت نگرفت.

وی اظهار کرد: براساس آنچه که در آیین نامه آمده صرفاً امکان واردات خودروهای کمتر از ۲۰ هزار دلار فراهم است، این در حالی است که باید سقف قیمتی ۲۵ هزار دلار تعیین می‌شد. دیگر ایراد آیین نامه واردات خودرو این است که قرار بود بیش از ۷۰ الی ۸۰ درصد خودروهای وارداتی زیر ۲۵ هزار دلار و مابقی بالای ۲۵ هزار دلار باشند چرا که امروز در کشور به خودروهای ویژه‌ای جهت استفاده در راه‌سازی و مسائل عمرانی و معدنی نیاز داریم و خودروهای این نوع از سال ۲۰۱۴ تاکنون وارد نشده است.

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: همچنین قرار بود خودروهای زیر ۲۵ هزار دلار حداقل ۱۰ الی ۲۰ درصد تعرفه واردات داشته باشند اما این تعرفه بر اساس آیین نامه ابلاغی وزارت صمت به صورت شناور تعریف شده است؛ اگر اینگونه باشد تصور کنید خرید یک خودروی ۲۰ هزار دلاری با ۸۰ تا ۱۰۰ تعرفه واردات دیگر به صرفه نیست و باید همان پراید را خریداری کنیم چرا که پراید مقرون به صرفه‌تر است؛ چرا مردم باید برای خرید خودرویی که قیمت آن ۴۰۰ میلیون است، ۸۰۰ میلیون تا یک میلیارد تومان هزینه کنند؟ این اقدام بی توجهی به مشتری است.

سیاهکلی با بیان اینکه «در آیین نامه وزارت صمت بر لزوم  هماهنگی واردکنندگان و  تولید کنندگان تاکید شده»، افزود: این موضوع موجب ایجاد انحصار در بازار می شود و حتما غلط است. بزرگترین مشکل ما انحصار بازار خودرو است که در اختیار دو تولید کننده داخلی قرار دارد؛ اگر مجدداً موضوع واردات را به دو تولید کننده داخلی گره بزنیم، عملاً دیگر خاصیتی ندارد.

وی گفت: اگر با این شیوه پیش برویم، واردات ۵۰ الی ۶۰ هزار خودرو تاثیر زیادی در تنظیم بازار خودرو نخواهد داشت بلکه برای تاثیر گذاری بر بازار باید بیش از ۱۰۰ الی ۱۵۰ هزار خودرو وارد کنیم؛ این میزان واردات بر تولید داخل نیز تاثیری نخواهد داشت چرا که کشور سالانه بیش از ۱.۵ میلیون خودرو نیاز دارد در حالی که ظرفیت تولید داخل حداکثر ۷۰۰ الی ۸۰۰ هزار خودرو است. بنابراین هرچقدر هم که تولید در داخل افزایش پیدا کند، باز هم تقاضا وجود دارد.

این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس تاکید کرد: از هیئت تطبیق قوانین مجلس می خواهیم که به روح قانون دقت کنند؛ روح قانون مرتبط با واردات خودرو برای تنظیم بازار پاسخگویی به نیاز جامعه، ارتقای تولید داخل، ایجاد رقابت، کاهش قیمت و افزایش کیفیت بوده است؛ اگر قرار است در آیین نامه واردات خودرو این موارد رعایت نشود، بهتر است اساساً آیین نامه‌ای برای واردات خودرو نداشته باشیم.

سیاه‌کلی همچنین درباره عرضه خودروهای وارداتی در بورس کالا که در آیین نامه مورد تاکید وزارت صمت قرار گرفته، خاطر نشان کرد: وزارت صمت باید ابتدا سامانه‌های خود را از جمله سامانه عرضه درست می کرد که این کار را انجام نداده است؛ از این جهت نقصی در وزارت صمت وجود دارد که به سراغ بورس رفته‌اند.

وی با بیان اینکه «بورس محل خرده فروشی نیست، بلکه بورس محل عمده فروشی است»، اظهار کرد: اگر این‌گونه باشد برای خرید ۵ کیلو گوشت نیز باید به بورس مراجعه کنیم؛ در هیچ جای دنیا نیز این‌گونه نیست؛ با این کار جایگاه بورس را نیز جابه جا و به آن لطمه می‌زنیم. من اعتقادی به عرضه خودروهای وارداتی در بورس کالا ندارم و معتقدم که باید عرضه و تقاضا را معنادار کنیم؛ تا زمانی که این اتفاق نیفتد عرضه خودرو در بورس یا قرعه کشی صرفا مسّکن‌هایی هستند که موضوع را به تعلیق در می‌آورند و مسئله را حل نمی کنند.

کد خبر 702150
منبع: ایسنا

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مجلس

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 32
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 19
  • غلامحسین محمد نژاد IR ۱۵:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۹
    25 13
    همه مشکلت خودرویی حل شد فقط موند پروژه های عمرانی و راه سازی که ماشین شاسی و دو دیفزانسیل می خوان ! خداییش بگو دنبال چی هستی بزرگوار . آسیاب به نوبت شما بذار اول همون ماشین های حدود 1000 دلار بیاد تا این پراید و پژو شاید کمی نگران بشن بعد که انشالله شرایط بهتر شد برای پروژه های راهسازی هم فکری می شود . بماند که الان ماشین هایی مثل کاپری یا کاپرا برای پوشش دادن به این نیازهم هم موجود است .
    • IR ۱۷:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۹
      6 2
      چی میگی
    • IR ۱۹:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۹
      21 0
      آفرین به این نماینده با دید باز و نه تنگ نظر ایشان نماینده همه اقشار جامعه است مر م که همه نباید قورباغه سوار آن هم به قیمت بسیار بالا باشند ماشین های ایمن و باکیفیت هم باید وارد شود تا هر کس در خور شان و توانش بتواند بخرد
  • AU ۱۷:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۹
    7 3
    برای خرید ۵ کیلو گوشت هم باید به بورس مراجعه کنیم؟ ظاهرا وضع ایشان خوب است که در یک نوبت ۵ کیلو گوشت خریداری میکنند .
  • هادی IR ۱۷:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۹
    22 1
    قشنگگ و پر واضح قدرت لابی خودرو را در کشورمون میتوان دید. حتی قوانین رو هم تعیین میکنند
  • بنده خدا IR ۱۸:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۹
    23 1
    ماعادت کردیم به زورگویی شرکت های خودروسازوفقط به ماملت می خندندوازخداوعقوبت روزگارغافل هستندونظام رازیرسوال می برند
  • IR ۱۸:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۹
    16 2
    میخواهید ماشین وارد مملکت بکنین چرا زمینو زمانرو به هم میزنین
  • تورج IR ۱۹:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۹
    7 3
    میوه و گوشت و مرغ و حبوبات و.... را صادر کنند تا عده ای خودرو های آنچنانی سوار شوند ! شما کجای این نامعادله هستید آقای نماینده !
  • خریدار خودرو US ۱۹:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۹
    5 3
    خرید فروش خودرو خرده فروشی نیست شاید نماینده عزیز اینقدر وضعش خوب باشد که خرید فروش خودرو را خرده فروشی میداند . بورس کالا بازار سیمان را کنترل کرد .قطعا بازار خودرو را هم کنترل خواهد کرد . کوتاه شدن دست دلالان و واسطه باعث کنترل بازار خواهد شد . و این فقط با بورس کالا امکانپذیر است . منافع ملت را به نفع چند دلال نفرشین
    • IR ۲۰:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۹
      12 0
      شما در بورس کم ضرر کردید که دوباره بخواهید هر چه دارید بدید به بورس برا خرید یک ماشین ماشین کالای مصرفی است باید هر شخص بتواند خودش هر خودرویی که در شان و توانش هست بخرد با دادن عوارض ورودی وارد کند و سوار شود چرا باید برود بورس که همه اش کلاه گذاشتن سر مردمه
  • IR ۱۹:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۹
    6 3
    آفرین جناب نماینده
  • علی IR ۱۹:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۹
    39 0
    باید صنعت خودروسازی نابود بشه تا مردم بتوانند ماشین بخرند چاره دیگری نیست چون عمرا بزارن خودرو وارداتی ارزونتر از مال خودشان دربیاید
    • IR ۱۹:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۹
      16 0
      آخه وقتی قرار باشه به ماشین 400میلیونی 800میلیون تعرفه ببندند دیگه کجاش ارزون میشه که میگن برای رفاه حال مردم و پایین آوردن قیمت ها خودرو وارد میکنیم .سال سال دریغ از پارسال که می‌گفت منظورش الان این مردم بود
  • ابی IR ۱۹:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۹
    18 0
    یه نظر سنجی از مردم راجب عملکردتون بگیریید
  • IR ۲۰:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۹
    28 0
    ﻫﻴﭻ ﻛﺎﺭﻱ اﺯﺩﺳﺖ ﺷﻤﺎ ﻧﻤﺎﻳﻨﺪﮔﺎﻥ ﺑﺮﻧﻤﻴﺎﺩ...
  • اﻳﺮاﻥ IR ۲۰:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۹
    23 0
    اﮔﺮ ﻗﺪﺭﺗﻲ ﻧﺪاﺭﻳﺪ اﺳﺘﻌﻔﺎ ﺑﺪﻫید
  • ابی IR ۲۰:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۹
    18 0
    اینجوری که خودروسازا خیالشون راحته .مشخصه .اتفاقی قرار نیست بیفته .شما اگر یه دوچرخه تونستی وارد کنی جایزه داری .چرا چون برو بچ خودرسازمون اوف میشن
  • IR ۲۳:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۹
    10 0
    نه ارزی واسه واردات خودرو اختصاص دادن نه تعرفه های واردات رو کاهش دادن نه تحریم ها لغو کردن که شرکتی خارجی خودرو بیاد ایران نه اکثر مردم ایران قدرت خرید خودرو بالای چهارصد میلیون را دارن و نه مافیای بزرگ خودرو سازی اجازه این کارو میده پس مردم ... ایران امیدی به این مسئولان نداشته باشین که ...
  • مهدی IR ۰۰:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۰
    7 1
    شما دنا پلاس سوارمیشید مردم هم پراید
  • نیم IR ۰۰:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۰
    5 0
    کسیکه پراید سوار بوده و حالا شده مسول هرگز اجازه ورود اتومبیل بهتر را نخواهد داد.....
  • رحمان IR ۰۰:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۰
    3 0
    بلاخره بورس هم تعدادی آدم بیکار نشستند و باید نون بخورند چنین وارد بورس میشه و دلالها میخرند بعد از مقداری سود اضافه و چند مرتبه دست به دست مشتری بیچاره می تونه بخره
  • IR ۰۰:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۰
    1 2
    آقای ریسی به داد مردم و معلولان برس پیگیری کن حق معلولان نخورند بلانسبت بعضی مسئولان ...رییس جمهور انقلابی پیگیر باش بدبخت معلولان چندکانه شدید بدون خونه اجاره نشین سرپرست خانواده انگار کسی نیست اصلا با اندک حقوق فکر معلولان بدبخت باشه 😔 ما خانواده معلولان از سال ۹۹ فروختیم ۶۰درصد سهام عدالتمان همه امیدمان اون بود واریز نشده دولت انقلابي لطفا پول فروش از سال ۹۹ فروختیم واریز کنید ممنون ...
  • محمد خاتمی IR ۰۱:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۰
    3 0
    تا وقتی خود مردم می خواهند همینه....شما فکر می کنید 5میلیون تو قرعه کشی میان همه خریدار هستند..فقط 6هزار نفرشان خریدار واقعی هست مابقی همه کد ملی فروش وسهم شان از این لاتاری می فروشند.پس کی مقصر هست خودمان شما فکر کن دلال باید سرمایه اش بچرخد اگر یک نفر 1000 تا هم بخره وقتی خریدار نباشه چی میشه ..یکی از دلایل قرعه کشی کردن فقط بخاطر این بود در دنیا بگن صنعت ما عالیه والا اگر همان شیوه را میرفتند بخدا قسم الان دو خودروساز بدرک واصل شده بودن وهم مافیا انها
  • IR ۰۱:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۰
    10 0
    ظاهرا مافیای خودرو گسترده تر از چیزی است که تصور می‌شود!! بیچاره دولت و وزرای قبلی که چقدر ناسزا به آنان گفتیم !!! این طرح وزارت سمت قطعا موجب گران‌تر شدن خودرو و ثروت اندوزی ساطان های خودرو خواهد شد. ظاهرا قرار است هر وارداتی،سلطان داشته باشد!سلطان شکر. سلطان نهاده های دامی و ..... ملت بدبخت سر کار هستند ! ولی حقوق نمی‌گیرند!
  • رضا IR ۰۱:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۰
    4 0
    واقعا همینه که میگد آخه واردات خودرو اگر در بورس باشد که بدتر از قرعه کشی می شود و بورس جای این نیست که هر کوچکترین موردی در بورس کالا عرضه شود خودروساز ها اصلا نباید در واردات دخالت داشته باشند اینکه همون مافیا و لابی گری در خودرسازها و مملکت هست ...
  • بی نام IR ۰۳:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۰
    5 0
    ... خودرو شده نان و آب یک عده بعضی از مردم هم که می‌خواهند پزی به دیگران بدهند فرش زیر پایشان را هم می‌فروشند تا هر طور شده یک خودرو تهیه کنند ، ولی قشر واقعا ضعیف جامعه مانده اند که با افزایش قیمت نان وارزاق عمومی چه کنند راستی خبر دارید برنج ایرانی کیلویی ۱۲۰ هزار تومان است ،قیمت بنزین را هم که گفته‌اند می‌خواهند افزایش دهند ...
  • فاضل IR ۰۸:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۰
    4 0
    درست میگه خودرو تو بورس اگه بره...من نوعی بالاترین پیشنهاد رو میدم و برنده میشم....بعد میام همون خودرو را بالای 20درصد سود میفروشم به دلال و دلال هم اونرو با 20درصد میفروشه به مشتری بعدی...بعد ی. خودروی 500میلیونی به دست مشتری واقعی با قیمت بالای 1میلیارد میرسه
  • ناشناس GB ۰۹:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۰
    4 0
    وقتی کشور به بالای ۱.۵ میلیون خودرو نیاز داره وارد کردن ۶۰ هزار خودرو در سال عملا هیچ تاثیری در کاهش قیمت خودرو نخواهد گذاشت قشنگ معلومه که نمی‌خوان دو خودرو سازداخلی ضرر کنند و حالا حالا مردم رو مجبورمی کنند که ماشینهای بی کیفیت داخلی رو با چندین برابر قیمت بخرند . واقعا جای تاسف داره!
  • حمید IR ۱۴:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۰
    3 0
    عزیزانی که نظرمیدیدکمی بادقت بخوانید این بنده خدا ازحق مامردم دفاع کرده حرف حق زده و درموردمافیاخودرو اصلامافیایی وجودنداره دو خودروساز داخلی دولتی هست پس تمام گران کردن و مانع واردات خودرو همه دست خوددولت هست دولت کاری نمیکنه که دو شرکت خودروسازخودش دچارزیان بشه بخاطرگل روی ما مردم
  • ایمان IR ۰۸:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۱
    2 1
    درود بر شما مرد بزرگوار
  • وجدان IR ۱۴:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۱
    3 0
    سیاهکلی عزیز صیانت رو حل کردی تموم شد. باز شروع کردی چهل و اندی سال است همه تذکر میدهند شما قانونگذار هستی و ابزار و اهرم فشار دست شما است چکار میکنید؟
  • کریم IR ۱۸:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۶
    0 0
    مردم ایران میبینند مردم درکردستان عراق در ترکیه دردبی در کویت در باکو در قطر در عربستان و...دیگر کشورهای همسایه چه نوع ماشینهای سواری را به قیمت بین المللی با دلار 30 هزار تومانی سوار میشوند.ما به اسم خودکفایی در زمینه خودرو سواری اجازه میدهیم دو خودروساز به بهانه کار آفرینی و اشتغال زایی پراید و مشابه آن را به ده برابر قیمت سالهای قبل میفروشند.که اگر توانستیم بخریم که در مقایسه آلودگی محیط زیست زیادی دارند ودر حادثه آفرینی ها لقب ارابه مرگ لقب گرفته اند و هرسال ناله خودرو سازان را میشنویم که میگوند همه ساله ضرر میکنیم.لطفا اگر ضرر میکنید تولید نکنید مردم در آنصورت منفعت بیشتری میکنند و چاره ای برای تهیه خودروشان میاندیشند زیرا این مردم فهیم و توانمند هستند و ما میتوانیم را به خوبی صرف مینمایند